Stres

Stres jest reakcją organizmu na niekorzystne bodźce dobiegające głównie ze środowiska zewnętrznego, która ma na celu przystosowanie go do nowych warunków otoczenia.

Inna definicja mówi, że stres jest interakcją pomiędzy czynnikami takimi jak bodźce środowiskowe, naszą oceną obecnej sytuacji, a reakcją fizjologiczną i psychiczną organizmu.

Istnieją 3 typy stresu:

  • stres jako bodziec,
  • stres jako reakcja,
  • stres jako proces lub transakcja.

Do biologicznych, krótkotrwałych objawów stresu zaliczamy:

  • przyspieszenie akcji serca, zwiększone tętno i przyspieszony oddech,
  • zwiększone pocenie się w danej sytuacji,
  • zimną skórę, dłonie i stopy – krew odpływa do narządów wewnętrznych,
  • suchość w ustach,
  • nagłą potrzebę oddania moczu, biegunkę, mdłości,
  • silne napięcie mięśni, doprowadzające czasem do drżenia.

Krótkotrwałe symptomy psychiczne stresu to:

  • negatywne myślenie,
  • zawężenie uwagi do występującego problemu, przeszkody,
  • chwilowe pogorszenie koncentracji,
  • skokowa utrata pewności siebie,
  • spadek energii spowodowany uczuciem lęku, frustracji, roztargnieniem,
  • znużenie i utrata zadowolenia z wykonywanej pracy,
  • trudności w podejmowaniu samodzielnych decyzji,
  • interpretowanie zaistniałej sytuacji jako wyzwanie lub zagrożenia.

Jeżeli przeżywany stres jest długotrwały, towarzyszą mu objawy przede wszystkim wynikające z długotrwałego podwyższonego poziomu adrenaliny. Reguluje ona gospodarkę substancjami odżywczymi w organizmie, powoduje nadmierne odżywienie mięśni, kosztem niewystarczającego odżywienia innych narządów. Kosztem takiego postępowania hormonu są zaburzenia na poziomie fizjologicznym.
Długotrwały stres wywiera także poważne konsekwencje w psychicznym funkcjonowaniu człowieka.

Przyczyn stresu jest bardzo wiele, oto niektóre z nich:

  • nadmierny hałas,
  • zła organizacja w miejscu pracy,
  • bałagan, nieporządek,
  • tłok, ograniczenie prywatności, przestrzeni życiowej lub przestrzeni niezbędnej do pracy,
  • kofeina, nadmiar soli,
  • nadmiar lub brak zajęć,
  • konieczność sprostania nieprzewidzianym trudnościom,
  • presja sprostania wymaganiom, które przewyższają możliwości czy umiejętności,
  • brak pomocy, wsparcia, niedoinformowanie w nowych sytuacjach,
  • presja czasu,
  • odpowiedzialność za ludzi, pieniądze, firmę, politykę, itp,
  • budowanie kariery zawodowej, zmiany procedur w pracy,
  • brak jasno określonego celu.

W pokonaniu stresu pomaga wyciszenie, spacer, odpoczynek, czasem sen czy relaksująca muzyka. Każdy człowiek jest inny i powinien znaleźć swój sposób na przezwyciężenie stresu.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

---