Objawy menopauzy

Każda kobieta jest inna.
Objawy jakie towarzyszą menopauzie bywają różne i indywidualne, odczuwalne w różny sposób, powstają przede wszystkim na skutek obniżenia stężenia estrogenów- estradiolu.
Dla jednych kobiet objawy menopauzy mogą być uciążliwe, dokuczliwe. Mogą narastać, pojawiać się po sobie lub pojedynczo.
 Część kobiet odczuwa tylko lekkie zmiany, które nie wywierają żadnego wpływu na ich codzienne życie, a część przechodzi ten czas bezobjawowo.

Do głównych objawów sugerujących okres menopauzy należy:
1. UDERZENIA GORĄCA
Dotyczy około 75% kobiet w okresie perimenopauzy. Częstość występowania tego zjawiska waha się od kilku lekkich i krótkich uderzeń gorąca tygodniowo, do nawet 6-7 napadów na godzinę. W wielu przypadkach pojawiają się na długo przed ostatnią miesiączką. Uderzenia gorąca w początkowej fazie są nieregularne i dotyczą twarzy, szyi i klatki piersiowej. Stopniowo wydłużają się, zwiększają częstotliwości i mogą występować nawet przez 5 lat.
Fizjologicznie jest to bardzo złożony proces, którego początków można szukać w podwyższonym poziomie hormonu przysadki mózgowej FSH. Utrata estrogenów powoduje destabilizację mięśni naczyń krwionośnych. Za te dolegliwość odpowiedzialne są także skoki innych wydzielin, jak np. wzrost hormonów nadnerczy.
W okresie perimenopauzy rozregulowaniu ulega system kontroli temperatury ciała. Najprościej ujmując, uderzenia gorąca pojawiają się, kiedy mózg uznaje, że ciało jest przegrzane. Gruczoły potowe nie działają już tak sprawnie jak dotychczas, a poza tym pojawiają się chemiczne zmiany w mózgu.

Jak radzić sobie z uderzeniem gorąca?

  • zmienić dietę i styl życia,
  • wprowadzić do rozkładu dnia regularne ćwiczenia fizyczne,
  • stosować mieszanki ziołowe, sporządzone przez profesjonalnego zielarza,
  • spróbować homeopatii,
  • poddać się zabiegowi akupunktury, bądź akupresury,
  • zastosować leczenie farmakologiczne.
  • Oto rady, jak szybko ochłonąć po uderzeniu gorąca;
  • letni prysznic,
  • wypicie orzeźwiającego napoju,
  • schłodzenie nadgarstków zimną wodą,
  • zimny okład na kark,
  • przemycie twarzy wilgotną chusteczką lub spryskanie jej wodą.

2. NOCNE POTY
Także w nocy mogą towarzyszyć uporczywe uderzenia gorąca, zwane nocnym poceniem. Mokrej piżamie i pościeli towarzyszy uczucie niepokoju i strachu. . Może pojawić się poczucie wychłodzenia, pojawia się bezsenność, jednak na ogół jest na odwrót. Wskazuje na to problem z układem nerwowym.
Z uwagi na fakt, że nocne poty mogą być objawem innych poważnych schorzeń, należy przeprowadzić dokładniejszą diagnostykę.

Jak radzić sobie z nocnym poceniem? Pomocne bywa:

  • przetarcie twarzy i klatki piersiowej ręcznikiem lub gąbką zwilżoną letnią wodą,
  • hydroterapia, czyli naprzemienny ciepły i chłodny prysznic, który pobudza krążenie krwi,
  • zadbanie o odpowiednią temperaturę w sypialni, tak aby nie przekraczała 18ºC,
  • picie większej ilości wody, nawet do 3 litrów dziennie,
  • używanie pościeli z bawełny lub lnu,
  • letni prysznic przed snem,
  • unikanie gorących kąpieli i prysznica,
  • unikanie aktywności fizycznej przed snem,
  • spożywanie kolacji kilka godzin przed zaśnięciem, aby nie obciążać pracą układu pokarmowego,
  • unikanie kawy, alkoholu i papierosów przed snem.

3. ZMĘCZENIE
Menopauzie towarzyszy również częste zmęczenie. Do jego głównej przyczyny należy niedobór snu, wynikający głównie z niskiego poziomu hormonów (androgenu i estrogenów). Inną przyczyną jest dieta, najczęściej wysokowęglowodanowa i niskotłuszczowa, podczas której wzrasta poziom insuliny we krwi i obniża się znacznie poziom cukru. Należy pamiętać, że picie kawy, herbaty i niektórych napojów gazowanych dostarcza kofeiny, która uwalnia adrenaliną zakłócającą równowagę pomiędzy insuliną a cukrem.

Podczas zmęczenia warto:

  • nacierać ciało ciepłym ręcznikiem, w celu pobudzenia krążenia,
  • zmienić dietę, aby dostarczała odpowiednie ilości węglowodanów i innych składników pokarmowych,
  • stosować preparat z żeń-szeniem, który wzmacnia odporność i stymuluje cały układ odpornościowy,
  • dbać o aktywność fizyczną, gdyż zapewnia ona odporność i dodaje energii,
  • ograniczyć stres, najlepiej przez oddanie się takim czynnościom, które sprawiają przyjemność,
  • zasięgnąć porady lekarza i w razie potrzeby zastosować terapię hormonalną.

4. BEZSENNOŚĆ
Bezssenność pojawia sie nie tylko podczas menopauzy ale również z biegiem lat. W przypadku kobiet cierpiących na bezsenność menopauza dodatkowo nasila tę dolegliwość. Dodatkową częstą dolegliwością jest tzw. zespół niespokojnych nóg. Objawiający się mrowieniem a nawet bólem, przez które kobieta wierzga nogami aby się ich pozbyć. Można to złagodzić poprzez zapewnienie odpowiedniej podaży magnezu, witamin z grupy B, witaminy E i żelaza w diecie.
Kłopoty z zaśnięciem są spowodowane obniżonym poziomem estrogenu, jednakże problem z ponownym zaśnięciem nasila się przez niewłaściwą dietę, przyjmowane leki, niepokój, stres i depresję.

Przy bezsenności pomocne bywa:

  • lekkostrawna dieta, szklanka mleka, banan lub masło orzechowe przed snem,
  • ziołowe leki z męczennicą lub walerianą,
  • lekkie, farmakologiczne środki nasenne, jednakże należy przy nich pamiętać że uzależniają,
  • cisza i spokój w sypialni,
  • zasada, że łóżko służy do snu i sexu, a nie do oglądania tv lub czytania książek,
  • jednakowe pory wieczornego zasypiania i rannego przebudzenia,
  • powstrzymanie się od aktywności fizycznej na 5-6 godz przed snem, gdyż dodają one energii,
  • odprężenie i oddalenie od siebie całodziennych problemów

5. PROBLEMY Z KONCENTRACJĄ I PAMIĘCIĄ
Do tej pory nie ma udowodnione, że problemy z koncentracją i pamiecią mają wpływ na zmiany hormonalne.
Zaburzenia koncentracji i pamieci  wiążą się z sytuacją  i stresem w danej fazie życia, a nie z samym starzeniem się. Kobietom przez czas peri- i menopauzy towarzyszy stres fizyczny oraz psychiczny. Już od około 20 r.ż pamięć i koncentracja pogarszają się u każdego człowieka, dlatego ważne jest aby „ćwiczyć” mózg i ograniczać stres.
Żeby uniknąć problemów z koncentracją i pamięcią warto;

  • ćwiczyć, ponieważ wpływa to na poprawę krążenia krwi, a co z tym związane na lepsze dotlenienie tkanek i mózgu, ponadto w mózgu wydzielają się wtedy endorfiny, które odpowiadają za dobre samopoczucie,
  • odpowiednio urozmaicać dietę, włączyć do niej tłuste ryby, gdyż znajdujące się w nich kwasy omega-3 mają dobroczynny wpływ na pamięć, a ponadto nie zapominać o jajkach, produktach sojowych, owocach i warzywach,
  • zrelaksować się i myśleć pozytywnie, można zastosować takie techniki jak medytacja, aromaterapia, programowanie neurolingwistyczne, głębokie brzuszne oddychanie.

6. WAHANIA NASTROJU
Wahania nastroju często występują w okresie perimenopauzy, wówczas następują największe zmiany w równowadze hormonalnej, później stają się rzadsze. Kobiety po menopauzie są w dużo lepszej formie i cieszą się znaczną radością życia. Zmiany nastroju wiążą się ze spadkiem estrogenów i progesteronu, które mają wpływ na poziom serotoniny w mózgu. Dodatkowo do wahania nastroju i zmęczenia prowadzi występująca w tym okresie u kobiet bezsenność i nieprzewidywalne uderzenia gorąca.
W tej fazie życia nachodzi na siebie wiele stresujących sytuacji, związanych z dorastającymi dziećmi, wymagającymi ciągłej opieki rodzicami, pracą, zmieniającym się wyglądem ciała.

Przy wahaniach nastroju:

  • powinno się odpowiednio dbać o dietę, aby dostarczała pożądanych ilości składników odżywczych,
  • warto ćwiczyć, ponieważ w naturalny sposób podnosi się wtedy poziom endorfin, czyli hormonu szczęścia,
  • można sięgnąć po preparaty ziołowe, takie jak dziurawiec czy miłorząb,
  • czasem można zastosować psychoterapię, ponieważ pomaga ona w lepszym radzeniu sobie z problemami,
  • czasem konieczny jest kontakt z lekarzem, który w takiej sytuacji zalecić może terapię farmakologiczną.

7. BÓLE GŁOWY
Znaczna część kobiet w okresie menopauzy nawet nie zauważa bólów głowy. Kobiety po osiągnięciu dojrzałości doświadczają tej dolegliwości znacznie częściej niż mężczyźni.
Jest wiele czynników wywołujących tę dolegliwość, m.in. choroby, silne emocje, kuracja laserowa, złe odżywianie, kłopoty ze snem, nadmierny wysiłek fizyczny czy hormony.
Czynniki ograniczające występowanie bólów głowy to np.;

  • odpowiednia dieta i przestrzeganie jednakowych pór posiłków, posiłki w spokoju i bez pospiechu. Dietę powinna zawierać produkty pełnoziarniste, produkty bogate w wapń, magnez, tryptofan i odpowiednią ilość wody,
  • środki ziołowe, jak np. wyciąg z miłorzębu, świeże listki wrotyczu maruna,
  • ćwiczenia fizyczna na świeżym powietrzu, oczywiście w umiarkowanym stopniu,
  • relaks przy pomocy znanych technik relaksacyjnych, jak np. joga, tai-chi,
  • refleksoterapia,
  • akupunktura,
  • leczenie farmakologiczne polegające na uzupełnieniu niedoborów hormonalnych.

8. SUCHOŚĆ I ŚWIĄD POCHWY
Świąd i suchość okolic intymnych mogą pojawić się prawie u  połowy kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Suchość pochwy obniża satysfakcję ze stosunków z partnerem, a spowodowana jest zmianami w błonie śluzowej macicy przez zmiany w poziomie hormonów. Jeżeli pojawi się świąd, może on świadczyć o stanie zapalnym i najczęściej wymaga wizyty u lekarza.
W zaradzeniu suchości pochwy, oprócz terapii hormonalnej, dostępnych jest wiele preparatów zmniejszających tą dolegliwość.
Oprócz zmian hormonalnych suchość pochwy mogą powodować niektóre leki, w tym antyhistaminowe (antyalergiczne, przeciwko chorobie lokomocyjnej), przeciwdepresyjne. Może być także wywołana chorobą autoimmunologiczną tzw. zespołem Sjogrena, potwierdzą go lub wyeliminują badania krwi.

Przy suchości i świądu okolic intymnych:

  • warto stosować dietę z uwzględnieniem produktów sojowych i pamiętać o odpowiedniej ilości przyjmowanych płynów,
  • można stosować leki ziołowe z pluskwicą i np. krem z korzeniem lukrecji,
  • niektórzy lekarze polecają leki homeopatyczne,
  • poleca się stosowanie środków nawilżających dostępnych w aptece,
  • stosuje się terapię hormonalną w postaci dopochwowych środków estrogenowych (kremy, czopki, krążki lub tabletki) lub pigułek doustnych, te drugie są jednak mniej skuteczne.

 

9. PROBLEMY Z PĘCHERZEM
Problemy z nietrzymaniem moczu są częstą dolegliwością kobiet w okresie menopauzy. Ich przyczyną są zmiany zachodzące w organizmie i gospodarce hormonalnej.
Do czynników drażniących pęcherz należą także: palenie tytoniu, picie alkoholu i napojów kofeinowych, ostre i wysokokwasowe potrawy, a także nadwaga.

Istnieją sposoby, które pomagają radzić sobie z tym problemem;

  • ograniczenie do minimum wyżej wymienionych produktów,
  • elektryczna stymulacja dolnych partii mięśni miednicy,
  • biologiczne sprzężenie zwrotne,
  • ćwiczenia mięśni miednicy wspierających pęcherz, tzw. ćwiczenia Kegla,
  • nie przetrzymywanie moczu w pęcherzu,
  • leczenie farmakologiczne po konsultacji lekarskiej,Ograniczaj kąpiele w wannie i wizyty na basenie z mocno chlorowaną wodą.
  • czasem konieczna jest interwencja chirurgiczna.

10. ZMIANY SKÓRNE
Obniżenie poziomu estrogenu przyczynia się do spadku poziomu elastyny i kolagenu w skórze. Pojawiają się zmarszczki, skóra wiotczeje, łatwiej się przesusza i staje się szorstka, powstają pajączki. Może pojawić się trądzik, zwłaszcza u pań, które borykały się z nim w młodości.

Przy problemach skórnych:

  • nie należy zapominać o stosowaniu kremów i emulsji nawilżających,
  • stosowane kosmetyki powinny mieć filtry UV,
  • dieta powinna być bogata w witaminy i minerały, błonnik i odpowiednią ilość płynów,
  • popularne są masaże twarzy według ajurwedy, które można wykonywać samodzielnie,
  • czasem stosuje się leki farmakologiczne, zwłaszcza przy trądziku różowatym, nie należy jednak samodzielnie leczyć tej dolegliwości.

11. WZDĘCIA I GAZY
W okresie menopauzy mogą się pojawić dolegliwości ze strony układu pokarmowego a dokładniej wzdęcia i gazy. Jedni twierdzą, że są wynikiem zmian hormonalnych, inni że wiążą się ze zmianami w organizmie związanymi z wiekiem. Menopauza następuje w wieku między 40. a 50. r.ż., dodatkowo w tym czasie osłabieniu ulegają już funkcje trawienne układu pokarmowego, może pojawić się nietolerancja laktozy.

W celu uniknięcia nieprzyjemnych i bardzo krępujących problemów z gazami powinno się;

  • unikać gazowanych napojów i piwa,
  • jeść małe posiłki 5x dziennie,
  • ograniczać spożywanie posiłków przed snem,
  • pić dużo wody,
  • stosować środki poprawiające trawienie przy spożywaniu posiłków wywołujących gazy,
  • wprowadzić do diety więcej imbiru, ponieważ łagodzi on dolegliwości i uśmierza ból.

12. PROBLEMY Z WŁOSAMI, ZĘBAMI I PAZNOKCIAMI
Zdrowie włosów i paznokci zależy od poziomu keratyny, który zmienia się wraz ze zmianami hormonalnymi. Zaburzenia hormonalne nie pozostają obojętne także dla zębów i twarzy.
Problemem dotykającym kobiety w okresie menopauzy jest przerzedzenie włosów lub ich nadmiar (hirsutyzm). Często kobiety w tym okresie narzekają na nadmierne owłosienie klatki piersiowej, policzków czy okolic górnej wargi. W takim wypadku pozostaje jedynie depilacja woskiem, pęsetą, laserem, golenie lub elektroliza.

Poprawie wygładu włosów pomaga:

  • zdrowa dieta wzbogacona odpowiednim preparatem witaminowym,
  • ograniczenie trwałej ondulacji lub całkowita rezygnacja z niej,
  • farbowanie włosów naturalnymi farbami, np. henną,
  • pozbycie się zbędnych kilogramów, gdyż tłuszcz jest świetnym środowiskiem powstawania androgenów,
  • poprawa krążenia w skórze głowy przez masaż z zastosowaniem delikatnego olejku.

W czasie menopauzy paznokcie mogą stać się suche, czasem przebarwione, cienkie i twarde, albo ich powierzchnia ulega pofałdowaniu. Należy jednak uważać ponieważ takie dolegliwości mogą się wiązać z infekcją skóry pod paznokciami, niedożywieniem lub problemami z oddychaniem.

Przy problemach z paznokciami zalecane jest:

  • unikanie acetonowych zmywaczy do paznokci,
  • nawilżanie paznokci specjalnymi olejkami,
  • mycie naczyń w rękawiczkach,
  • dieta bogata w zielone warzywa liściaste i białko,
  • dodatkowa suplementacja odpowiednimi witaminami.

Problemy związane ze zmianą hormonalną nie omijają także zębów i ust. Objawiają się nadmierną wrażliwością ust na ciepłe i zimne potrawy, zmianą odczuwania smaków, suchością błon śluzowych, krwawieniem dziąseł a nawet wypadaniem zębów. W przypadku problemów z dziąsłami, oddzielania dziąseł od zębów, krwawienia, zmiany zgryzu czy niedopasowania protezy należy skontaktować się ze stomatologiem, ponieważ mogą to być objawy zapalenia dziąseł.

13. OBFITE LUB NIEREGULARNE KRWAWIENIA
Zmiany w cyklu menstruacyjnym zaczynają się już u kobiet około 40. roku życia. Początkowo dotyczą ograniczenia jajeczkowania, z czasem następują zmiany w nasileniu krwawień, ich obfitości i długości. Takie zmiany są normalne i wynikają ze zmiany gospodarki hormonalnej. Jednakże w przypadku niepokoju zaleca się wizytę u lekarza w celu wykluczenia innych przyczyn.
Radzenie sobie ze zmianami menstruacyjnymi polega na;

  • leczeniu hormonalnym, za pomocą wkładki domacicznej zawierającej progesteron,
  • zmodyfikowaniu diety, tak aby dostarczała więcej witamin z grupy B, które wzmacniają ściany naczyń krwionośnych, witamin E, C i A, a czasem dodatkowo żelaza,
  • leczeniu chirurgicznym w razie potrzeby, może ono mieć postać łyżeczkowania, zabiegu laserowego lub przyżegania śluzówki.

Czasem za nasilone krwawienie odpowiadają mięśniaki, czyli łagodne narośle macicy. Jeśli to konieczne mogą być usunięte laparoskopowo, za pomocą histeroskopii lub w bardziej skomplikowanym zabiegu chirurgicznym.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

---